Norrbottens Media stämmer träff med några upprörda före detta bussresenärer. På Länstrafikens facebooksida har också Lina Hällströms inlägg över indragningen av den "populära avgången" delats flitigt. Linje 30 har ersatts av linje 28 som går en halvtimme tidigare.

– Ingen vill väl åka buss 1,5 timme före utsatt arbetstid/lektionsstart, när det tar 25 minuter att åka bil?

– För mig är det helt ofattbart hur man kan välja att ta bort en vanligtvis fullsatt linje 30 från Boden till Luleå Universitet på morgonen. En buss som varit full i 10 års tid. Detta beslut gör det i princip helt omöjligt för många av oss att åka buss, säger bredåkersbon Lina Hällström, doktorand på universitetet.

Artikelbild

| Bredåker. Lina Hällström pendlar först tre mil från Bredåker för att ta bussen vidare till universitetet. " Det tråkiga är att vi inte får en förklaring varför Länstrafiken gjorde den här försämringen."

Hon bor i dag i Bredåker, tre mil utanför Boden med sin sambo.

– Vi brukar dela bil och sedan åka buss från Garnis busshållplats. Nu tvingar de nya avgångarna oss att köra varsin bil från vårt hem, säger Lina Hällström.

Ändringen att dra in turen klockan 7.10 med linje 30 drabbar förutom universitetsresenärerna även alla som åker buss till Sunderby sjukhus och till Luleå centrum på morgonen.

– Jag har åkt med linje 28 som var överfull och människor fick stå upp på väg till jobbet. De som pendlar från Sävast får dessutom inte plats på bussarna som kommer från centrum eftersom de redan är fullsatta. Man har dessutom tvingats sätta in en extra buss av 28:an just av detta skäl. Då blir det ingen besparing, säger Lina Hällström.

Artikelbild

| Fel avgångstider. I dag har studenterna lektion till 16.15. Tidigare gick linje 30 hem 16.35. Det nya är att bussen går först 17.00 från campus.

Samtliga bussresenärer Norrbottens Media träffar är överens att nuvarande avgångstider men även hemresetider från Porsön omöjliggör deras bussresande. Lektionerna på universitetet börjar som regel 08.15 och slutar runt 16.15.

Universitetslärarna Johanna Sundbaum och Birgitta Lindberg drabbas också.

Artikelbild

| Besviken. Det är Caroline Stenvall som läser till civilingenjör. " Jag vill inte åka bil utan buss. Studenterna har ju rabatt."

– Jag har åkt buss regelbundet i ett års tid, kommit fram i tid och sluppit förseningar. Jag har småbarn och har kunnat komma hem 17.15. Med de nya tiderna är jag hemma efter 18, säger hon.

– Jag har åkt i tio års tid fram till nu. Jag blir nu borta 12 timmar från hemmet vilket är enormt mycket. Ändringen innebär att de som bor på Sanden måste ner till resecentrum eftersom turen bara går förbi där och vidare över Torpgärdan. Enda sättet för oss att lösa våra restider är att åka bil vilket vi gör nu, säger Lindberg.

Artikelbild

| 1,5 timme längre skoldag. Det får Hannes Thun med de nya busstiderna. " Det är därför jag kör bil."

– Vi tycker det är ett jättekonstigt beslut för studenterna slutar 16.15.Buss 30 har sedan gått hem 16.35 vilket nu ändrats till klockan 17, säger lärare och studerande.

Hannes Thun, studerar på civilingenjörsprogrammet naturresursteknik håller med.

Artikelbild

| Facebookinlägg. Många reagerade på hur bussresorna organiserats av Länstrafiken på deras egen facebooksida när Lina Hällström skrev sitt inlägg.

– Jag börjar mitt tredje år och har alltid åkt buss till skolan och kommit i tid. Nu åker jag bil för att inte komma hem 1,5 timme senare.

Caroline Stenvall studerar andra året till civilingenjör.

– Jag har åkt buss nästan jämt och för oss studenter är det ju extra billigt. Det känns tråkigt och bakåtsträvande när Boden som blivit en attraktiv plats att bo på istället för Luleå får indraget fungerande busslinjer.

– Jag har förståelse för om bussar är tomma, men det är fulla bussar. Tiderna är synkade med universitetet så varför avsluta ett vinnande koncept?

Mammalediga Malin Nilsson som börjat läsa ekonomi och sociologi på fristående kurser på Luleå tekniska universitetet skulle ta buss från i höst om det fungerat.

– Utifrån de förändringar som länstrafiken gjort så går det inte. Det är ju också extremt viktigt för Bodens kommun med satsningen man gjort i Sävast att busslinjerna fungerar. Så att dra in en busslinje så att det inte fungerar är ju ett steg i fel riktning, säger Malin Nilsson.