Helena Esscher, Försäkringskassans presschef, säger till TT att myndigheten inte brukar ägna sig åt redigering.

Apropå en av Försäkringskassan ändrad artikel om generaldirektörens kritiserade tweet om SD-ledaren Jimmie Åkesson, berättar Esscher för DN:

Wikipedias pålitlighet har i en rad studier jämförts med andra uppslagsverk. De flesta rör engelskspråkiga upplagan, och resultaten spretar åt olika håll.

Marcia DiStaso, docent vid amerikanska universitetet Penn State, ledde en undersökning som kom fram till att 60 procent av Wikipediaartiklar om företag innehöll sakfel.

Fakta: Exempel på redigeringar:

Ändringar i Wikipediaartiklar om kritik mot Moderata ungdomsförbundets spritfester med minderåriga har gjorts från Moderaternas ip-adress.

Uppgifter om fusk med medlemssiffror i Ung Vänster togs bort från en dator med Vänsterpartiets ip-nummer.

Från riksdagens ip-nummer har all kritikska uppgifter om riksdagsledamoten Rosanna Dinamarca (V) raderats.

Från Domstolsverkets ip-nummer har ett kritiserat sexskämt, draget av ett justitieråd, redigerats.

Centrala studiestödsnämnden (CSN) fick i en artikel kritik mot påminnelseavgifter. Hela stycke raderades och ändringarna spårades till CSN:s huvudkontor.

I en artikel om den så kallade Saudiaffären gick någon in från en ip-adress på pr-byrån Hallvarsson & Halvarsson och redigerade i källhänvisningar till regeringen.se i stället för texten som hänvisade till Ekot i Sveriges radio.

Källa: Dagens Nyheter (TT)