Forma Tellus, en familjeteater skriven av Anton Hennix Raukola hade urpremiär på Tornedalsteatern- Tornionlaaksonteatteri i Tingshuset i Pajala - och lokalen var fullsatt bortsett från ett par tomma stolar.

– Det har varit jättekul och lärorikt. Jag har lärt mig mycket om Struves meridianbåge under repperioden, för jag hade inte hört så mycket om den innan, konstigt nog, säger skådespelare Anna Åsdell.

Forma Tellus berättar om världsarvet, Struves meridianbåge, som är listad på Unescos världsarvslista. Teaterföreställningen klargjorde vad som är ett världsarv och hur just den 2 820 km långa osynliga markeringen för en meridianbåge blev att betrakta som av betydelse för mänskligheten. I programbladet medföljer en meänkieliordlista som innehåller många bra ord och fraser, såsom jästipää, vilket betyder jästskalle - som Selanders lokala guide kallade honom när han förtvivlat missförstod naturfenomen som mygg och båtturer nerför en fors.

Artikelbild

| Programbladet till Forma Tellus.

– Ja, jag har sett skylten och förstått att det är något man mätt uppe på Jupukka men jag visste inte exakt vad. Nu har jag lärt mig vilket projekt det var att "Forma Tellus" och jag förstår att det blivit upptaget som ett världsarv. Efter vårt besök på just Jupukka så tycker jag att vi även kan förvalta det bättre. Det är en viktig historia som platsen berättar. Det ska bli spännande att besöka de andra punkterna, säger skådespelare Anders Karkea.

Selander var en av flera samarbetspartner till Friedrich Georg Wilhelm von Struve. Den senare en astronom som levde på 1700-1800-talet och som upptäckte att världen inte var helt rund utan tillplattad vid polerna. Teaterföreställningen berättar för publiken att detta var en del av en process att skapa bättre, mer korrekta, kartor. Topografiska kartan hade inte funnits utan dessa beräkningar.

Urpremiären markerade startskottet för den turné som kommer att gå genom skolorna i Tornedalsteaterns medlemskommuner.

– Från att knappt vetat något om Struves meridianbåge till en struvenörd, berättar regissör och koreograf Lisa Hennix Raukola att hennes utvecklingskurva svängt uppåt gällande kunskaperna om Struves meridianbåge, före, under och efter produktionen börjat ta form.