När allting stämmer

"Nyansrikt, från det burleska till det finstämda", anser Anneli Mäkinen.

"Nyansrikt, från det burleska till det finstämda", anser Anneli Mäkinen.

Foto: Pressbild

Teater2019-10-30 06:30

Recension

Kabaré No niin

Tornedalsteatern, Pajala premiär 26  oktober.

Manus, sångtexter: Regina Veräjä.

Musik, sångtexter: Erling Fredriksson.– 

Regi: Hannu Friman.

Produktion: Mia Fors.

Produktion och koreografi: Lisa Hennix-Raukola

I rollerna: Pernilla Fagerlönn, Pia Suonvieri, Anders Karkea, Nikolai Äystö Lindholm.

Inför urpremiären i Totes hemmasalong var förväntningarna höga.

Att det var rätt trångt gjorde inget, publiken blev som en enda klangkropp som följde med under andlös tystnad, applåder, skratt och tårar. Man kan gott säga att förväntningarna infriades. 

Manusförfattaren Regina Veräjä hade gömt splitternya trådar bland gamla beprövade, mycket att smälta för publiken –  det gäller att följa med noga. Helheten utgör en spännande väv där nya infallsvinklar jämnt öppnar sig. På hjortronmyren mognar karten till bär, där kan även en ung flicka möta sin mognad - en av de bilder som fastnar hos åskådaren för dess genomtänkta levnadsklokhet. Men strax kommer forskarbrorsan rabblandes på hjortronens mognadsstadier...

I den avfolkade Tornedalsbyn Eländet sammanstrålar en syskonkvartett under klimathot i gamla föräldrahemmet. Forskaren Tomppa och sångerskan Marju kommer från stora världen, Sussi från huvudstaden. Nu ska de rädda sig undan tsunamin Claudia hos hemmabrorsan Pekka. Det är fredag kl. 17:10 och Meänraatio stoppar önskeprogrammet Finnmix för nationellt nödläge. I stället blir det en syskonträff - ett klassiskt tornedalskt drama, kanske?

Och visst har ett syskon stannat kvar för att ta hand om föräldrarna och de andra tycker att hujja som han stagnerat! Men det är även annorlunda: det bevarande och det moderna levnadssättet står i strid men inte syskonen sinsemellan. Större samhörighet på alla håll och kanter är nu av nöden i klimathotets skugga. Men för detta behövs även försoning på högre plan och övernaturliga ingripanden. Och musik, glädje och det-ordnar-sig-nog-mentalitet.

Regissören Hannu Friman har satt sin välkända prägel på produktionen: den totala närvaron som leder till en perfekt tajmning. De dramatiska skiftena verkställs så det nästan tar andan ur åskådaren.

Och som alla levererar! Nyansrikt, från det burleska till det finstämda, i repliker, sång, spel och dans så allt blir till en riktig kabaré. En skicklig och samspelt ensemble som man lugnt kan skicka på turné även utanför Tornedalen.

Det här med textning bara: De fina sångtexterna bidrar så mycket till intrigen att de bör översättas. Sen får man hoppas att elen inte går och tekniken fungerar...

I Tornedalsbyn Eländet möts syskonkvartett i det gamla föräldrahemmet..
I Tornedalsbyn Eländet möts syskonkvartett i det gamla föräldrahemmet..
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!