I ankomsthallen på Luleå flygplats pågår tillfälliga utställningar som hänger vid fiket på entréplan. Nu är det Sara Edströms utställning ”Klas” som finns där att beskåda.

Sara Edström är född i Luleå, där hon också är verksam. Utöver sitt egna konstnärskap är hon en av grundarna till ”Galleri Syster” i samma stad. Hon arbetar främst med skulpturer av människor. Och så är även fallet i ”Klas”. Det är fem omålade skulpturer av Klas, hennes son som vid tillfället var 12 år gammal. Utgår vi från skulpturernas storlek är det dock lätt att tro att Klas är yngre än så. Skulpturerna är omkring en halv meter till en meter höga och Klas skulle lätt kunna tas för att vara fem år gammal.

Han är iklädd ett par mjukisbyxor, är barfota och har bar överkropp. En skulptur föreställer honom när han står och blickar ut över ankomsthallen. Skulpturerna visar också Klas som sitter på huk och ligger på rygg. Mina två favoriter är dock den när Klas ligger i fosterställning och den när han sitter med hakan i handen. Han verkar sorgsen, men ändå tillfreds. Klas varken ler eller ser arg ut.

Artikelbild

| Utställningen består av fem skulpturer av Klas.

Vid en första anblick verkar inte skulpturerna vara så detaljerade. Men tittar man närmare ser man att Edström fått med både spretiga hårtestar i Klas långa hår, och kalsonglinningen ovanför mjukisbyxorna.

En flygplats är kanske inte den bästa platsen att visa konst på. Här är de flesta människor irriterade. Antingen är de stressade eller så är de tvärtom alldeles för uttråkade. Men är man mottaglig är ”Klas” en fin liten utställning. Även om jag har svårt att koppla bort ”Mat & Fika”:s fula orange skylt i bakgrunden.