Redan som fyraåring, då familjen precis flyttat från Kiruna till Gammelstad, började Jenny Välitalo sjunga i kör i Nederluleå kyrka.

– Det var tack vare körverksamheten här hemma som jag kom igång med musiken. Och vi var alltid på Spelmansstämman i Gammelstad. Först ville jag spela nyckelharpa, jag tyckte så mycket om just dansmusiken och var med både i barnkör och barndanslaget i Luleå folkdanslag.

När hon var tolv år började hon spela fiol i Kulturskolan, och senare viola, altfiol. Hon gick gymnasiet i Falun, ett program specialinriktat på klassisk musik, och därefter på Edsbergs musikinstitut, Musikhögskolans diplomutbildning. När en amerikansk gästlärare gav en kurs på skolan bestämde sig Jenny Välitalo:

– Antingen studerar jag för henne eller så spelar jag inte altfiol mer.

Och så blev det. Hon fick ett stipendium och flyttade till USA där hon fick gå solistisk violautbildning på masternivå i Boston för läraren Carol Rodland.

– Jag studerade mycket viola, musikpedagogik och dirigering, och undervisade själv på skolan. Sedan flyttade både jag och min lärare till New York och Eastman school of music där jag doktorerade och jobbade som lärare. Jag har forskat om musiken hos Fredrik den store, 1700-talet var en väldigt intressant tid i musikhistorien.

Vid onsdagens konsert i Luleå ska Jenny Välitalo bland annat spela Johan Helmich Roman, en svensk tonsättare från ungefär samma period.

– Jag har också tagit med ett nyskrivet amerikanskt stycke, det är mer rock än barock. Jag stämmer om hela altfiolen och använder mycket nya tekniker som inte ens jag har testat förut. Det är mycket pyssel men roligt, ett underhållande stycke som går väldigt fort.

Tillsammans med Musikskolans kammarorkester spelar hon en violakonsert av Georg Philipp Telemann, och har även skrivit fyra egna stycken för orkestern.

– Jag har skrivit musik från olika delar av världen och självklart börjar jag med musik från Tornedalen, en lite vemodig visa. Dessutom folkvisor från USA, Mexiko och Wales.

– Det är alltid roligt att komma hem, jag har inte spelat solo här sedan invigningen av Kulturens hus, så det var ett tag sedan. Och lärarna på Kulturskolan har gjort ett jättejobb inför konserten.

Hon understryker Kulturskolans betydelse – både för musiken och för livet i stort:

– Jag tycker inte att målet med musikundervisning är att producera professionella musiker, det är bara en bonus. Men det handlar om att musik kan bli ett gott fundament i ditt liv. Man lär sig så otroligt mycket av att vara med i en kör eller orkester. Det är mycket samspel med andra, att vänta in andra, att sätta laget före jaget, och att turas om. Och musiken får vara en del av en för resten av livet. Det är jätteviktigt att Kulturskolan får vara kvar.

Jenny Välitalo är ledig från sin professorstjänst i New York och stannar i Norrbotten till i mitten av augusti.

– Jag var i USA hela förra sommaren och missade hjortronsäsongen, det är ju kris. Så det är prioriterat. Jag hoppas hinna med både att vara uppe i fjällen och att se hur Kiruna ser ut nu. Och sen hjortron på hemlig plats i Pajala kommun.

Den 4 juli spelar hon i Nederluleå kyrka i Gammelstad, platsen där allt började.

– Då gör jag en solokonsert med ett program som är från 1720 till 2018, och all musik är inspirerad av barockdanser. Det är spännande att höra hur kompositörerna i sitt eget tonspråk har använt barockdansen som utgångspunkt.